Stil krav til dine byggematerialer

For 20 år siden sendte Wimex de første kompositløsninger på markedet

I 1996 lød startskuddet til virksomheden Wimex, der blev grundlagt i Glyngøre som importør og leverandør af sibirisk lærk. Seks år senere, nemlig i 2002, introducerede Wimex som de allerførste i Norden terrassebrædder i materialet WPC – i daglig tale kaldet komposit.

Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse.

– Vi er selvfølgelig stolte og enormt glade for, at vi i nu to årtier har leveret komposit til byggebranchen. Vores oplevelse er, at kompositten udfylder en plads, som træ ikke kan på helt samme måde, forklarer Søren Østergaard, markedschef i Wimex, som i dag har base i Skive.

– Desværre oplever vi også, at komposit til tider kan have et dårligt ry. Det skyldes, at materialet i nogle tilfælde udvikles i for dårlig kvalitet. Resultatet af dette er eksempelvis terrassebrædder, der revner og ikke holder i længden. Det er rigtig ærgerligt for kompositten som helhed, mener han.

Ordentlige tilsætningsstoffer
Slår man ordet ”komposit” op i ordbogen, lyder forklaringen, at komposit betyder ”at sammensætte”. Men det er langt fra uden betydning, hvilken sammensætning man har med at gøre:

– Det, der tit bliver problematisk, er, at mange sidestiller RHPC eller BPC med WPC. Det kan man ikke i vores optik. Man kan også stille spørgsmålstegn ved, hvor rene træfibrene i blandingerne er, om nedkølingen har været udført korrekt, og om slutproduktet har været udsat for de rette tests. Er disse ting ikke i orden, kan man risikere at levere et halvskidt produkt, som ikke har den høje kvalitet, kompositprodukter ellers kan have. Det er derfor vigtigt at være opmærksom og stille krav til sine byggematerialer – både som producent, indkøber og bygherre, lyder opfordringen fra Søren Østergaard.

Han forklarer, at Wimex’ kompositløsninger består af 1. generations genbrugsplast, også kaldet HDPE-plast og træfibre af frafald fra trægulvs- og møbelproduktion:

– Alt dette omdannes til granulat, som efterfølgende varmes op til 192-198 grader. Ud af dette kommer eksempelvis vores terrassebrædder, som efterfølgende overfladebehandles og testes grundigt igennem. Vi bruger mange ressourcer på at sikre, at produkterne lever op til de højeste krav og standarder.

Kompositfremtiden ser lys ud
Selvom de første 20 år med komposit i Norden er gået ganske udmærket, kan materialet ifølge Søren Østergaard sagtens tage sin berettigelse i endnu højere grad fremover. Det gælder ikke mindst, hvis vi får bugt med den ”dårlige” komposit:

– Vi er af den opfattelse, at komposit er et fantastisk materiale. Ingen træer skal lade livet og graden af vedligehold er minimal. Derfor er håbet for komposittens fremtid også lysegrønt. Vi skal blot have udryddet de dårlige kompositprodukter og dermed gjort op med det ry, som komposit desværre også kan have. Det er klart, at det ikke er noget, man gør fra den ene dag til den anden. Men at stille krav til sine byggematerialer er en start, siger han.